اخبار و اطلاع رساني نمایش نسخه اصلی

ايران به دانش انتقال محموله‌هاي فضايي در مدار زمين دست يافت

ايران به دانش انتقال محموله‌هاي فضايي در مدار زمين دست يافت

26

به نقل از پژوهشگاه فضايي ايران، حسين صميمي، گفت: سامانه انتقال مداري (سامان) براي انتقال ماهواره از مدارهاي پايين به مدارهاي مياني (???? تا ???? کيلومتر) در پژوهشکده سامانه‌هاي حمل و نقل فضايي اين پژوهشگاه طراحي و ساخته شد و مراحل نهايي تست‌هاي آن در دست اجرا است.
رئيس پژوهشگاه فضايي ايران ادامه داد: در اجراي اين پروژه، چند دانشگاه همکاري داشتند که در حوزه توسعه فناوري سازه‌هاي تيتانيومي با دانشگاه صنعتي اميرکبير، در حوزه سيستم جدايش با دانشگاه صنعتي شريف و در حوزه تراسترهاي کنترل وضعيت با دانشگاه علم و صنعت ايران همکاري مستمر و تنگاتنگي صورت گرفته است.
وي با بيان اينکه عملياتي سازي سامانه انتقال مداري مي‌تواند گامي مهمي در جهت دستيابي به توانايي قراردادن ماهواره‌هاي مخابراتي در مدار زمين آهنگ و همچنين توانايي ارسال محموله‌هاي تحقيقاتي و اکتشافي به اعماق فضا باشد، افزود: يکي از نيازهاي توسعه فناوري در کشور، دستيابي به دانش انتقال محموله‌هاي فضايي به مدار بالا و اعماق فضا است که با اجراي پروژه سامانه انتقال مداري، اين فناوري در داخل کشور به دست آمده است.
رئيس پژوهشگاه فضايي ايران با اشاره به دستاوردهاي حاصل از اين پروژه گفت: طي مراحل توسعه اين سامانه، فناوري‌هاي مختلف و ارزشمندي براي اولين بار در کشور حاصل شده که از جمله مي توان به ساخت نخستين موتور سوخت جامد با بدنه تيتانيومي و گرين سه بعدي با ضربه ويژه ??? ثانيه، کسب دانش و فناوري شکل دهي و جوشکاري تيتانيوم، توسعه فناوري تعيين و کنترل وضعيت سامانه‌هاي انتقال مداري، توسعه تراسترهاي کنترل وضعيت، کسب دانش طراحي و ساخت سيستم‌هاي جدايش لايت بند و چندين فناوري منحصر به فرد ديگر اشاره کرد.
صميمي در باره ويژگي‌هاي اين سامانه اظهار داشت: از ويژگي‌هاي بارز سامانه‌هاي انتقال‌مداري مي‌توان به حضور هم‌زمان فناوري‌هاي مربوط به ماهواره و حامل در آن و در پيشرفته‌ترين سطح ممکن اشاره کرد. سامانه‌هاي انتقال مداري از يک طرف داراي سيستم پيشرانش با سطح انرژي بالا و نسبت وزن خشک پايين و از سويي داراي سامانه‌هاي پيشرفته تعيين و کنترل وضعيت هستند.
وي افزود: سامانه انتقال مداري سامان در تمام اين موارد داراي سطح فناوري قابل توجهي است. همچنين، اين سامانه به لحاظ عملکرد سيستم مرکزي هوشمند است و در صورت قطع ارتباط با ايستگاه زميني، سيستم کامپيوتر مرکزي براساس الگوريتم‌هاي از پيش تعيين شده هدايت، کنترل و انجام ماموريت را بر عهده مي‌گيرد تا قابليت اطمينان سامانه در حد قابل قبول باشد.
رئيس پژوهشگاه فضايي ايران گفت: سامانه انتقال مداري سامان، نخستين سامانه انتقال مداري مستقل در ايران است که به عنوان پيشگام شکست سطوح فناوري پيچيده‌اي که در اين عرصه وجود دارد، از سال ???? در پژوهشگاه فضايي وارد فاز طراحي مفهومي شد و نمونه مهندسي اين سامانه پيچيده در سال ???? توسط دکتر روحاني رئيس جمهوري رونمايي شد و هم اکنون نمونه کيفي اين سامانه، مراحل انتهايي تست‌هاي خود را پشت سر مي‌گذارد.
وي در باره تست‌هاي انجام شده بر اين سامانه گفت: در فاز مهندسي، بيش از ?? نوع تست عملکردي و محيطي روي زير سيستم‌هاي مختلف و همچنين کل سامانه انجام شد تا صحه گذاري الزامات در فاز طراحي دقيق به روش تست و آزمون حاصل شود. اکنون، زير سيستم‌ها تست‌هاي محيطي خود، شامل تست حرارت-خلاء، تست ارتعاش، تست EMC و تست همراستايي و نشتي را گذراندند و کل سامانه براي انجام تست‌هاي کيفي سيستمي مونتاژ شده است.
به گفته صميمي، تست‌هاي عملکردي سامانه‌هاي پيشرانش در شرايط دمايي و ارتعاشي مختلف انجام شده و همچنين تست‌هاي مربوط به شرايط مود اضطرار سامانه و سيستم کنترل، با موفقيت در مرکز يکپارچه سازي پژوهشگاه فضايي ايران صورت گرفته است