مزاياي سئو براي وبسايتها

مزاياي سئو براي وبسايتها

82

سئو ترافيک (بازديد) رايگان روانه سايت شما مي کند. در واقع وقتي شما محتواي خوبي توليد کرديد و حداقل هاي لازم براي سئو را رعايت کرديد به مرور زمان موتورهاي جستجو اين محتوا ها را در بايگاني خود ذخيره مي کنند و در پاسخ سوالات کاربران به آنها ارائه مي دهند. يک مورد خيلي مهم در مورد سئو مخصوصا سئوي مرتبط با سايت گوگل اينست که، براي رتبه بندي مطالب در ترتيبي که در نتايج جستجو به کاربر نمايش داده مي شود الگوريتم هاي خيلي هوشمندي نوشته شده است که البته به مرور زمان مدام بهتر و قدرتمندتر مي گردند.
اساسا اينکه کلمات کليدي سايت شما در نتايج گوگل در رتبه هاي بالاتر ديده شوند مي تواند در بازديد شما تاثير چشمگيري بگذارد، تا حدي که بعضا شما را غافلگير خواهد کرد. پس يکي از اهداف سايت شما، قطعا بايد اين باشد که محتواي باکيفيت، اختصاصي و مفيد براي کاربران توليد کنيد. بعد از آن منتظر باشيد تا معجزه گوگل را به مرور زمان مشاهده نماييد. بنده به شخصه تاثير اين موضوع را در سايتهاي ديگري که در آنها مشغول به فعاليت بوده ام بارها ديده ام.
در مورد گوگل که غالب جستجوهاي اينترنتي از طريق اين وبسايت صورت مي پذيرد يک نکته خيلي مهم اينست که واقعا اگر مطلبي که شما مي نويسيد، بهترين پاسخ به سوال کاربر باشد، قطعا به مرور زمان در صفحه اول نتايج گوگل نمايان خواهد شد. شايد براي شما عجيب باشد که گوگل اين موضوع را چگونه متوجه مي شود، بايد بدانيد الگوريتم هاي هوش مصنوعي در اين زمينه نقش خيلي مهمي بازي مي کند. بانک اطلاعاتي گوگل سرشار از اطلاعات مختلفي است که از فعاليتهاي کاربران ذخيره کرده است، اينکه از چه صفحاتي بازديد کرده اند، اينکه روي چه لينکهايي کليک کرده اند، اينکه صفحاتي را که باز کرده اند بلافاصله بسته اند يا دقايقي در آن صفحه مانده اند، و غيره. البته اين موارد بسيارند و قطعا در جاي خودش بايد به تک تک آنها پرداخت.
گوگل بر اساس چه پارامترهايي مطالب ما را در نتايج اوليه جستجو نمايش مي دهد
اين پارامترها زيادند البته بعضي از آنها هم از اسرار گوگل است که آنها را هرگز فاش نکرده است. اما آنچه مطرح شده و واضح است اينست که موارد زير در نمايش کلمات کليدي سايت شما در نتايج صفحه اول جستجو بسيار تاثير گذارند:
تعداد لينکهايي که توسط ساير سايتها به صفحه مربوطه داده شده اند
مرتبط بودن مطلب شما با موضوع جستجو
ميزان استفاده از آن کلمه کليدي در متن سايت شما
مدت زماني که کاربران در صفحه مانده اند و صفحه را نبسته اند
استفاده صحيح از تگ هاي html و عنوان بندي مناسب مطلب
و ...
بايدهاي سئو
براي اينکه سايت شما سئوي موفقي داشته باشد، مهمترين چيز اينست که محتواي مناسبي براي کاربران تهيه کنيد، تا وقتي کاربران آن را مشاهده کردند، مشتاق باشند که روي مطلب وقت بگذارند و بلافاصله بعد از مشاهده صفحه شما آن صفحه را نامرتبط با جستجويشان نپندارند و آن را نبندند.
گوگل بعضي اوقات براي سنجش مطالب بصورت موقتي يک مطلبي را در نتايج اوليه جستجو نمايش ميدهد، بعد عکس العمل کاربران به آن مطلب را رصد مي کند و بر اساس اين رصدها رتبه آن صفحه را ارتقاء مي دهد. به عنوان مثال اگر کاربر کلمه کليدي "نرم افزار فروشگاهي رايگان" را در اينترنت جستجو کند و سايت شما در اين زمينه فعاليت داشته باشد و در نتايج صفحه 20 گوگل قرار داشته باشد، وقتي گوگل مي خواهد رتبه آن صفحه را ارتقاء بدهد موقتا آن را در صفحه اول قرار مي دهد و اگر کاربران عکس العمل مناسبي به آن نشان دهند رتبه اصلي مطلب شما را به صفحه 19 ارتقاء مي دهد. اين داستان همينطور ادامه پيدا مي کند تا زمانيکه مطلب شما به صفحه اول نتايج جستجو راه پيدا کند.
نبايدهاي سئو
هرگز سعي نکنيد گوگل را فريب بدهيد. مدتي در ايران و البته قبل از آن در جهان باب شده بود که لينک خريداري مي کردند. اساسا يک تعداد از سايتها شروع به فروش لينک تحت نام "بک لينک" مي کردند. يک تعداد افراد سودجو هم با سرکيسه کردن وبمسترها به آنها قول ارتقاء به صفحه اول نتايج گوگل را مي دادند. تعدادي را هم مشاهده مي کردم که با محصولات نرم افزار و رباتهاي مشاهده کننده سايتها به اصطلاح "بمب گوگل" مي ساختند و حتي بعضي وقتها هم بصورت موقتي به نتايج اول جستجوي گوگل راه پيدا مي کردند.
شک نکنيد گوگل خيلي هوشمند تر از اين حرفهاست که فريب اين کارها را بخورد.
اساسا به مجموعه روشهايي که با انجام فريبکاري سعي در بهتر کردن سئوي سايت دارند، سئو کلاه سياه گفته مي شود. در مقابل يک چيز ديگري داريم با نام سئو کلاه سفيد، که همه چيز آنجا به صورت واقعي و رويه معقول ادامه مي يابد.
پيشنهاد من به عنوان يک خبره به شما اينست که به هيچ وجه سراغ روشهاي سئو کلاه سياه نرويد و دنبال فريبکاري نباشيد. چون اگر سايت شما مشمول جريمه گوگل که اصطلاحا به آن پنالتي گوگل مي گويند، بگردد. ديگر فاتحه سئوي سايت را بخوانيد. نکنيد تا چوبش را هم نخوريد.
نتيجه گيري
تا اينجاي اين مجموعه آموزشي شما خيلي پيشرفت داشته ايد، يعني با خيلي اصطلاحات و اصول سايت داري آشنا شده ايد، روشهاي سنجش پيشرفت کار را مي دانيد، اهميت موتورهاي جستجو و سئو را درک کرده ايد، اهميت مخاطب و تلاش در جذب مخاطب را مي دانيد، در ادامه طي آموزشهاي مختلفي با چالش هاي مختلفي اين کار شما را آشنا مي کنيم. چالش اول کيفيت هاست است که در جلسه بعد به آن خواهيم پرداخت .